Brukar du själv arrangera olika kulturevenemang i din stad? Eller har du en förhoppning om att börja inom en snar framtid? En av de stora utmaningarna är ofta att nå ut till en större grupp människor. Om du arrangerar en teater eller en konsert är det roligt om det drar så stor publik som möjligt. Tack vare den digitala tekniken finns det många sätt att nå ut idag. Du kan dock behöva spendera lite pengar på marknadsföring.
Nå ut på sociala medier
Ett väldigt användbart tips är att använda sociala medier för att marknadsföra dina kulturevenemang. Det kan du göra genom att starta en sida där du berättar mer om de olika evenemangen. Du kan även posta bilder som visar mer bakom kulisserna och mer om vad besökare kan förvänta sig.
Det går även att använda sig av riktad reklam på sociala medier. Du kan välja en viss bild och välja att marknadsföra den. När du använder detta verktyg kan du välja vilka som ska se det. Du kan till exempel välja en viss åldersgrupp, en viss geografisk zon eller män eller kvinnor. Då är det stor chans att en viss målgrupp kommer att se information om just dina events.
Skicka ut ett mass-sms
Idag kan du även använda någon typ av smsverktyg för att nå ut till intresserade. Det förutsätter dock att du har telefonnummer till de som är berörda. Det kan dock vara användbart om du är chef för ett kulturevenemang och ska kommunicera till en större grupp. Då finns det flera praktiska smsverktyg som kan vara värda att investera i. Du sparar mycket tid vilket kan användas till att planera resten av evenemanget.
Sätt upp lappar på bibliotek/anslagstavlor
Ytterligare ett sätt att nå ut utöver smsverktyg är att sätta upp traditionella lappar där människor med samma intresse rör sig. Ett väldigt klassiskt sådant exempel är biblioteket. Många bibliotek har en anslagstavla där du kan sätta upp lappar om ditt event. Du kan även fråga om det är möjligt att sätta upp lappar på dörrar och liknande. Kanske kan du inleda ett samarbete med biblioteket i din stad. Öppna bibliotek har länge varit en stark kultur i Sverige och ett sådant samarbete kan leda till att du når ut till en större målgrupp.
Att söka efter kulturbidrag
För att kunna nå ut till en större grupp behöver man ofta finansiering. Om du är verksam innan kulturen kan du söka olika typer av bidrag. Det var vanligt under pandemin men det går även att göra i andra sammanhang. Något som är väldigt populärt är att ansöka om någon form av stipendium. Då är det dock viktigt att du kan skriva en bra motivation och förklara vad ert kulturarrangemang går ut på. Om du inte är så duktig på att själv formulera dig kan du alltid be om hjälp. Med en lite större budget är det enkelt att nå ut till en bredare målgrupp. Det är också upp till dig själv hur mycket du vill växa.
Blandat om kultur